Usługi

Wsparcie Liderów Utrzymania Ruchu

Zarządzanie Majątkiem czy też Utrzymanie Ruchu to obszary, które wymagają umiejętności łączenia pozornie odległych od siebie kompetencji i zagadnień, np. umiejętności technicznych z mechaniki z zarządzaniem zespołem; zarządzania projektami inżynieryjnymi z zarządzaniem zmianą organizacyjną. Dodatkowo zakres tych zagadnień wciąż się zmienia w wyniku awansów, zmian organizacyjnych, wdrażanych projektów oraz wymagań rynku.

Celem usługi jest indywidualne (1:1) wsparcie Lidera w kontekście zmian, z którymi się mierzy. W zależności od sytuacji, wsparcie może uwzględniać transfer nowej wiedzy lub skupiać się nad wykorzystaniem wiedzy już posiadanej przez Lidera lub jej pozyskaniem.

Istnieje kilka typowych sytuacji, w których dodatkowe wsparcie może być preferowanym rozwiązaniem:

  • przygotowanie sukcesji na stanowisku kierowniczym
  • przejście Lidera z poziomu specjalisty na poziom kierowniczy
  • chęć rozwiązania problemów w dotychczasowym działaniu (np. dostępność maszyn, wysokie koszty, komunikacja)
  • nowe zadania w zakresie kompetencji Lidera np. wdrożenie systemu CMMS
  • chęć rozwoju Lidera na wyższe stanowiska

Krytycznym elementem udzielanego wsparcia jest chęć Lidera do rozwoju oraz wzięcie odpowiedzialności za wdrożenie wypracowanych rozwiązań.

Focused man working remotely from a garage workshop using a laptop.

Systemy informatyczne w Zarządzaniu Majątkiem

Poziom informatyzacji Zarządzania Technicznego stale rośnie. Do niedawna były to głównie systemu CMMS/EAM, obecnie coraz większy nacisk kładzie się na integracje systemów do zarządzania dokumentacją inżynierską, systemami klasy MES, SCADA oraz ERP w celu zintegrowanego raportowania.

Ogromny postęp w obszarze sztucznej inteligencji stanowi kolejną szansę na osiąganie wymiernych korzyści ze zgromadzonych danych.

Niestety obserwowany stan jakości danych wprowadzanych i gromadzonych w obszarze Zarządzania Majątkiem w tym Utrzymania Ruchu wciąż stanowi istotną barierę dla osiągania zamierzonych celów.

Wspierając ten obszar zwracam uwagę na wiele aspektów związanych z wdrożeniem zmiany. Nowe lub zaktualizowane systemy IT często oznaczają zmiany w procesach, interfejsach użytkowników, powiązaniach między systemami, a nawet w sprzęcie. Wszystkie te techniczne i organizacyjne zmiany mają realny wpływ na funkcjonowanie ludzi, dlatego tak ważne jest, aby właściwie uwzględnić tą perspektywę podczas wdrożenia. 

W aspekcie systemów IT pozostaję niezależny, a moje działania koncentrują się w obszarze wsparcia Klienta w świadomym przeprowadzeniu organizacji przez proces określenia wymagań funkcjonalnych i technicznych wdrożenia lub re-wdrożenia, dopasowania procesów biznesowych oraz wsparcie wprowadzania zmiany w organizacji.

Doskonalenie Zarządzania Majątkiem Technicznym i Utrzymania Ruchu

Optymalizacja procesów Utrzymania Ruchu (UR) lub szerzej Zarządzania Majątkiem (ZM) Technicznym zazwyczaj ma swoje tło w postaci zmian w strukturze organizacyjnej lub wdrożenia systemów może być jednak również samodzielnym projektem, z którego dopiero dalsze zmiany wynikają.
W pierwszym etapie usługi przeprowadzana jest Analiza Stanu Obecnego UR/ZM, w wyniku, której opracowywany jest raport wraz z propozycjami projektów doskonalenia, ich wymaganym szacunkowym zaangażowaniem i czasem realizacji.
W przypadku Klientów ukierunkowanych na konkretne cele (np. wdrożenie wytycznych ISO 55000) zakres, przebieg oraz wnioski z Analizy Stanu Obecnego UR/ZM są dostosowywane.
W kolejnych krokach Klient decyduje czy, a jeżeli tak, to które projekty realizuje.
Wśród najczęstszych obszarów podlegających doskonaleniu są m.in. : bezpieczeństwo realizacji prac, wdrożenie/optymalizacji planów prewencyjnych, mapowanie przepływu pracy (procesów) z wykorzystaniem systemów IT, proces inwestycyjny.

Powyżej przedstawiono przykład Modelu Prewencyjnego Utrzymania Ruchu wykorzystywanego do analizy tego obszaru oraz późniejszego doskonalenia.

Model Prewencyjnego UR